Forfatter
Ann Karene Rasmussen
Apriil Story

Foto
Oceaneering og DeepOcean

Samarbeid som suksessfaktor

For OKEA er ikke målet å bli en gigant som har all nødvendig ekspertise inhouse. Strategien er å finne det rette teamet for jobben. Som da de sammen med Oceaneering utviklet verktøykasse for fastlåste ventiler på Draugenfeltet.  

 

Forfatter
Ann Karene Rasmussen
Apriil Story

Foto
Oceaneering og DeepOcean

I januar 2021 var ROV-pilotene på plass på Draugenfeltet, 150 kilometer nord for Kristiansund. Med seg i verktøykassen hadde de nye redskap utviklet av ingeniørene i Oceaneering i tett samarbeid med OKEA. Interessen var stor. Risikoen høy. Både CEO og sjefen i Kristiansund fulgte operasjonen som ble streamet live. 

– Da er det gøy at det gikk så bra som det gjorde, sier Jan André Furnes med et stort smil om munnen. Han er Principal SURF Engineer i OKEA og har hatt ansvaret for å koordinere og skaffe verktøyene som kunne gjøre jobben. 

Kunne tapt ett års produksjon
Tre måneder tidligere hadde utfordringen landet på Oceaneerings bord: fire aktuatorer på et subsea ventiltre ved Draugenfeltet var fastlåst i åpen posisjon. Oppdraget var å utvikle verktøy som skulle hjelpe aktuatorene til å gjenoppta normal funksjon ved hjelp av ROV. 

Om ventilene ikke fikk tilbake sin funksjon, var alternativet å trekke treet for vedlikehold. Det ville resultert i bortimot ett års tapt produksjon, i tillegg til vedlikeholdskostnader, anslagsvis en kostnad på 100-150 millioner. Men verktøyene fra Oceaneering endte opp med å løse utfordringen uten å måtte gjøre inngripen i treet.

– At verktøyene fungerte så bra har vært veldig viktig for oss, spesielt med tanke på potensielt tapt produksjon, sier Furnes.

– Vi traff blink med en gang, og det er utrolig kjekt når kunden er så fornøyd, sier Jens Klingsheim. Som Engineering Lead i Oceaneering har han vært leddet mellom Oceaneerings ingeniører og OKEA. 
 


Utfordrende underlag
OKEA er et relativt lite oljeselskap. De har driftet Draugenfeltet siden 2018. Feltet produserer rundt 20 000 fat olje og gass hver dag, og står for omtrent halvparten av inntektene til OKEA. Selskapet har ikke all nødvendig ekspertise inhouse. Det er heller ikke hensikten. 

– OKEA vil ikke være som de store oljeselskapene, som kommer med både problem og løsning selv. Vi ønsker samarbeidspartnere som vi kan finne løsningene sammen med, sier Furnes.

Han har tidligere jobbet i Shell, og vært vant med at andre har erfaring med utfordringene han møter, i Malaysia eller i USA. Slik er det ikke i OKEA. Samtidig åpner mulighetene seg gjennom tett samarbeid med ulike leverandører.

– Det finnes høy kompetanse i både små og store selskap i Norge. I OKEA ønsker vi å bruke eksperter til de ulike jobbene. Vi ønsker gode samarbeidspartnere som vi kan jobbe tett med, sier han. 

Men det er ikke så mange aktører som har ekspertise på området Oceaneering bistod OKEA med. Oceaneering var mest proaktive og engasjerte seg i prosjektet med en gang for å finne løsninger. Dette var en ganske typisk oppgave for subsea-selskapet. De hadde byggeklossene på plass. Men underlaget for selve jobben på det gamle olje- og gassfeltet var noe mangelfull.

– Det falt på plass etterhvert, men vi måtte gå bredere ut med testing i første omgang, forteller Klingsheim i Oceaneering. 
 

Vi traff blink med en gang, og det er utrolig kjekt når kunden er så fornøyd.
 
Jens Klingsheim, Engineering Lead, Oceaneering
 

 

Den viktige testingen
OKEA kjente ikke årsaken til hvorfor ventilene var låst i åpen posisjon, og utfordringen var at selskapet ikke visste hva som måtte gjøres for å løse problemet. Sammen kom de to selskapene frem til mulige løsninger. Oceaneering startet med brainstorming av potensielle løsninger med utgangspunkt i tegninger av aktuator. Forslag til løsning ble diskutert med OKEA, og Oceaneering fikk klarsignal til å sette i gang omgående. Det er ikke enkelt å få testet verktøy langt til sjøs på 300 meters havdyp. Derfor ble det bygget en teststand som var identisk med XT.  På grunn av koronapandemien kunne ikke Furnes være fysisk tilstede, men var med på testene via Teams. 

– Oceaneering var flinke til å bruke tid i verkstedet, og satt seg godt inn i hvilke problem som kunne oppstå. Det er helt essensielt for å lykkes. Sammen med kompetansen til teamet er nok det årsaken til suksessen for dette prosjektet, slår han fast. 
 

OKEA vil være som de store oljeselskapene, der vi kommer med både problem og løsning selv. Vi ønsker samarbeidspartnere vi kan finne løsningene sammen med. 

Jan André Furnes, Principal SURF Engineer, OKEA
 

 

Utviklet egen verktøykasse
Oceaneering utviklet en verktøykasse med ulike redskap som skulle løse utfordringen med ventilene. Fase en gikk ut på å trekke ventilaktuator-akslingen ut, noe som var forbundet med liten risiko for å skade den. Første verktøy ble antatt å kunne trekke et tonn fordi det skulle gripe rundt akslingen, og at dette grepet ville kunne slippe. Under testing viste det seg at de klarte å trekke inntil hele 15 tonn. Grepet var betydelig bedre enn antatt. 

– Vi var derfor ganske komfortable med jobben vi skulle gjøre, sier Klingsheim. 

For fase to laget Oceaneering et bore- og gjengeverktøy som skulle gjøre det mulig å trekke med 12,5 tonn. Dette innebar større risiko, og sjanse for knekking og ødelegging av akslingen. 
 

Dette er de kjekkeste jobbene vi kan ha. Det er denne type utfordringer vi trives best med. 

Jens Klingsheim, Engineering Lead, Oeaneering

 

 

Oceaneering laget filmer som viste verktøyene i bruk. Det gjorde jobben til ROV-pilotene mye enklere, samtidig som driftsmiljøet på Draugen var forberedt på hva operasjonen gikk ut på. Edda Freya og DeepOcean hadde operasjonen offshore. Teamet hadde satt av en god uke til jobben, men den ble unnagjort på et par dager. 

– Den første løsningen fikset hele problemet. Verktøyet fungerte som vi hadde håpet på. Men det var viktig for oss å ha flere verktøy i ermet, også dersom vi får tilsvarende problem med flere ventiler, sier Furnes i OKEA. 

– Dette er veien å gå
Det er første gang de to selskapene samarbeider. All kundekontakt har vært på Teams, noe begge parter synes har fungert veldig bra. 

– Samarbeidet har vært helt slik som vi ønsker. Vi har løst problemet sammen, og hatt kort vei fra idé til testing. Vi har holdt hverandre oppdatert og plukket opp telefonen dersom nye problemstillinger har oppstått. Prosjektet måtte løses raskt, og vi var avhengige av kort vei til beslutninger, sier Furnes og legger til: 

– Dette er veien å gå. Vi må redusere administrasjon og dokumentasjonskravene så vi kan ha mer fokus på selve jobben som skal gjøres. Men det må selvsagt ikke gå ut over sikkerheten. 
 

Også Oceaneering har trivdes godt i samarbeidet. 

– Dette er de kjekkeste jobbene vi kan ha. Det er denne typen utfordringer vi trives best med, sier Klingsheim engasjert og fortsetter: 

– Ingeniørerne syns det er stas å få en pause fra vanlig ingeniørarbeid, og få jobbe med en utfordring der de får teste med en gang og se resultater raskt. Da er det også ekstra kjekt for meg som prosjektleder. Ingeniørene blomstrer, og jobben går enkelt.

 

TOPP