Opererer ubemannet i 30 dager
Vi flytter kapteinen på land, men beholder full kontroll over operasjonene, sier Helge Austerheim. Han har ledet prosjektet for DeepOcean, og presenterte det fra scenen på årets FFU-seminar.
USV Challenger er 24 meter langt og designet av Salt Ship Design. Med hybrid diesel-elektrisk fremdrift og batteripakke fra Seam kan fartøyet operere inntil 30 dager offshore – uten behov for lading eller bunkring.
USV Challenger markerer et teknologisk sprang for subsea-industrien. Det vil endre hvordan surve og inspeksjon, vedlikehold og reparasjoner (IMR) på havbunnen gjennomføres.
-Med denne måten å arbeide på reduserer vi kost-nadene betraktelig, minimerer CO2-avtrykket og begrenser behovet for personell offshore, sier Austerheim.
Det er beregnet at man reduserer CO₂-utslippene med over 90 prosent sammenlignet med konvensjonelle fartøy brukt til lignende operasjoner.
USV Challenger er utstyrt med en ROV som kan operere ned til 1500 meters dybde. I tillegg leveres fartøyet med en omfattende verktøypakke, slik at det kan håndtere de fleste IMR-oppgaver. For å muliggjøre effektiv drift under krevende værforhold, er det utviklet et helt nytt system for ‘launch and recovery’. Dette gjør det mulig å operere ROV trygt fra et kom- pakt fartøy som USVChallenger, uten bruk av tradisjonell moonpool eller A-ramme.
– Å beskytte ROV-en og verktøyene under sjøsetting er avgjørende for å sikre trygge og pålitelige ubemannede operasjoner offshore. Derfor har vi valgt å utvikle et eget system fra bunnen av, sier Austerheim.
Operasjonene styres fra et Remote Operations Center (ROC) på Killingøy utenfor Haugesund, der man har spesialdesignet et rom for USV-operasjoner. Både fartøyets mannskap og ROV-operatører vil være sam- lokalisert i senteret under operasjoner.
Prosjektet startet som et konseptarbeid i 2018 og har hele veien involvert tett samarbeid med kunder, tek- nologileverandører og myndigheter. Autonomi- og navigasjonssystemet leveres av Maritime Robotics, mens rederifunksjonen ligger hos Remota, som sammen med Solstad håndterer teknisk drift.
Aker BP blir første operatør som tar USV Challenger i bruk. Med over 25 norske underleverandører involvert, representerer prosjektet ikke bare teknologisk inn- ovasjon, men også industrielt samarbeid på høyt nivå.
Seks måneder senere
Tidlig i år tok vi en prat med Helge Austerheim om USV Challenger og de banebrytende planene for ubemannede operasjoner. Det som da var nøye gjennomtenkte planer, lever nå et liv på havet. Etter at fartøyet kom til Haugesund, har det blitt godkjent for bemannet drift. DeepOcean prosjektet har jobbet intensivt med utkjøring og testing av fjernstyrings- systemet. Nå i september tok vi en ny fot i bakken med Austerheim, og mye har skjedd siden sist.
– Vi kjører nå fartøyet med mannskap om bord samtidig som vi tester fjernstyringen, forteller Austerheim.
Det spesialutviklede ‘launch and recovery’-systemet har allerede vist seg å fungere bedre enn forventet. Målet har vært å kunne operere ved tre meters signifi- kant bølgehøyde. Resultatene så langt tyder på at USV Challenger kan håndtere enda grovere sjø.
– Det fungerer faktisk bedre enn vi håpet på, forteller han.
For å optimalisere ‘launch and recovery’ operasjonene er fartøyet utstyrt med en omfattende sensorpakke om samler inn data for å utvikle en maskinlærings- modell. Ambisjonen er et operatørstøttesystem som i sanntid gir anbefalinger til de som styrer fartøyet fra land.
Om få uker går USV Challenger ut på sin første jobb for Aker BP. Vår Energi, Equinor og Harbour Energy har også meldt sin interesse, og DeepOcean opplever stor respons fra flere aktører.
– Prosjektet er utrolig spennende å jobbe med. Vi lærer hele tiden, og erfaringene vi gjør oss nå legger grunnlaget for de ubemannede operasjonene som kommer, sier Austerheim.